Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

onsdag 15 oktober 2008

Min pappa.....

Den senaste veckan har varit ganska turbulent, i alla fall den senare delen...
Den första delen bestod mest av städning (rensning=gamla minnen) av hela huset och att ställa i ordning källarplanet, vilket nu är gjort och vilken skillnad alltså!! Nu har jag en tvättstuga utan en massa bråte i, underbart!!

Passade även på att skicka ett grattiskort till min farmor som fyllde 87 år den 8/10, min älskade lilla farmor!! En speciell person i mitt liv!

I lördags (11/10) så kom min farmor och mina 2 fastrar hit till Gävle för att i efterhand fira att min pappa fyllt 60 år, kan säga att denna dag absolut inte blev som planerat.....
Pappa mår inte bra, det vet vi--vi vet även att han är väldigt envis och inte lyssnar när vi säger att han måste gå till doktorn--nu visade det sig att allt gått på tok för långt denna gång. Pappa spydde och bajsade blod.... Hans blödande magsår hade gått upp, detta pga att pappa slutat ta en viktig medicin. Han påstår att han inte får nåt nytt recept men om han ringde till doktorn och bad om det så skulle han få ett... (såhär i efterhand vet vi att han inte ringt)
Det blev min ena faster som fick säga åt honom på skarpen att han behövde in på sjukhuset och mamma fick ringa 112 som kom väldigt snabbt, hörde sirenerna på långt håll. Så nu ligger han inne på sjukhuset är sämre än tidigare, mkt svag och förvirrad. Tillråga på allt så har pappa säkert mellan 30-40 liter vätska i kroppen extra, hans lever är helt slut så kroppen är inte riktigt i fas. Pappa behöver en lever-transplantation pga sjukdom.

Igår när jag var på sjukhuset så pratade jag med en av sköterskorna som hade hand om pappa, hon kan inte ha läst pappas journal. Under samtalet, i korridoren, så frågar hon mig hur mkt pappa dricker? "Dricker", säger jag frågande, "menar du alkohol"? "Ja", svarar hon. "Min pappa är inte alkoholist, min pappa har en leversjukdom", svarar jag. Till svar på detta så får jag ett "jaha...."
Just då så väntade jag på doktorn och tänkte inte så mkt på det hela men när jag kom hem så kom jag ihåg detta och blev både förbannad och ledsen. Ska inte ansvarig sköterska ha läst i alla fall en del av journalen för att veta vem patienten är? Jag tycker inte att det är en professionell inställning att dra egna slutsatser om sina patienter och dessa människor ska vi kunna lita på... Eller?

1 kommentar:

Prinsmamman sa...

Oj, vad jobbigt det låter, hur mår DU i hela den här situationen? Hoppas att allt vänder snart.
Måste han ha en ny lever NU?
Förra året anmälde jag mig till donationsregistret och i år anmälde jag alla pojkarna. Det kan vara svårt att skriva ner beslutet på ett papper men samtidigt så är det ett helt självklart beslut tycker jag.
Håll oss uppdaterade om situationen. Vi tänker på er!!

Krama Håkan och Håkan ;)